چسب برای مخمل پاشی

مخمل پاشی پادری
جیرپاش، مخمل پاش،چمن پاش و …
2020-10-07
دستگاه مخمل پاش سپهر دارای گواهی ثبت اختراع
دقت در انتخاب دستگاه مخمل پاش
2020-10-17

چسب برای مخمل پاشی

غلطک برای چسب زنی

غلطک برای چسب زنی

در صنعت مخمل پاشی ( چاپ فلوک ) نقش چسب بسیار مهم است. علاوه بر نحوه چسب زنی که در بخشهای قبل اشاره شد جنس چسب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
همانگونه که میدانید مخمل پاشی روی هر جنسی قابل اجراست از چوب و گچ گرفته تا فلز و پلاستیک به شرطی که چسب مناسب آن جنس باشد. البته اکثر اجناس چسب خوری خوبی دارند اما خیلی از مواد هستند که چسب بعد از خشک شدن بصورت یک ورقه از سطح جدا میشود.
مخصوصا برای کارهایی که باید دوام زیادی داشته باشند و فشارهای مختلفی را تحمل نمایند نوع چسب بسیار مهم است.
مثلا وقتی صحبت از چاپ مخمل روی پارچه میشود این سوال پیش میاید که آیا در هنگام شستشو آسیب نمیبیند؟ و اصطلاحا کچل نمیشود. یا برای خودرو دوام کافی دارد؟ و بعد از مدتی ریزش نخواهد داشت؟ برخی علت اصلی را قدرت دستگاه مخمل پاش میدانند در حالی که عموما مشکل از چسب است.
در این نوشتار قصد داریم به معرفی چسب های مختلف بپردازیم که بیشترین کاربرد را دارند البته این بدان معنی نیست که فقط همین گزینه ها هستند. شما میتوانید تعداد زیادتری از انواع چسب را پیدا کنید که برای کار شما مناسبترند. مثلا مخمل پاشی روی پارچه به چسب مخصوص خود نیاز دارد ولی مخمل پاشی روی چوب یا مخمل پاشی روی ام دی اف با چسب چوب هم امکانپذیر است. اما چسب های بهتری برای مخمل پاشی روی داشبورد یا لوازم خودرو معرفی میشود.
در ابتدا باید گفت که وظیفه چسب از یک طرف چسبیدن به کار است و از طرف دیگر باید اجازه دهد که بخش کمی از الیاف پودرمخمل داخل چسب فرو رود و به آن بچسبد.
الیاف متداول پودرمخمل از جنس پلی آمید یا پلی استر هستند و چسبنگی خوبی به اکثر چسبها دارند.
برای تامین هدف بیان شده اولا چسب نباید سفت باشد زیرا در این صورت امکان فرورفتن پایه الیاف پودر داخل آنها نخواهد بود و الیاف در سطح چسب گیرکرده و با کمترین فشاری از جای خود کنده خواهند شد. بنابراین هر نوع چسبی را باید از نظر غلظت اصلاح کرد. قطعا چسبهای پایه آب از این نظر راحتتر خواهند بود و با اضافه کردن کمی آب به غلظت مناسب دست پیدا میکنیم.
علاوه براین میزان غلظت به نحوه چسب زنی و نوع کار هم بستگی دارد مثلا برای مخمل پاشی روی شمع کمی غلیظ تر زده میشود و برای پاشش با پیستوله غلظت کمتری استفاده میگردد. ( البته چسب برای استفاده در پیستوله نباید مانند رنگ رقیق باشد بنابراین بهتر است سایز نازل پیستوله کمی بزرگتر مثلا 1/8 یا 2 باشد.)
ثانیا چسب نباید زنده باشد. زنده بودن به این معناست که همیشه حالت چسبناکی را دارد. چسب مناسب باید کاملا خشک شود.
چسبها از نظر ساختار به نوع پایه آب و حلالی و رزین طبقه بندی میشوند.
پایه آب همانگونه که از اسمش پیداست در آب حل شده و با آب رقیق میشود این چسبها نیز بر دو گونه هستند آنهایی که بعد از خشک شدن با تماس با آب مجددا به چسب مایع تبدیل میشوند مانند چسب چوب و آنهایی که بعد از خشک شدن در مقابل آب مقاوم میشوند. که این نوع اخیر بیشترین کاربرد را در صنعت مخمل پاشی دارد.
چسبهای پایه حلالی آنهایی هستند که با تینر فوری ، تینر روغنی ، ریتاردر ، استون و یا بنزین رقیق میشوند. که به دلیل داشتن بو یا احتمال خطر انفجار و نیز خشک شدن سریع در خیلی از موارد از کاربرد آنها پرهیز میگردد.
از انواع چسبهای پایه آب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
چسب چوب
چسب DM5
چسب ST180
از انواع چسبهای حلالی هوا خشک بیشترین کاربرد را رنگ روغنی ( به عنوان چسب ) و چسب بل صنعتی ( که باید به نسبت 2/3 بنزین و 1/3 چسب مخلوط کرد ) دارند.
اما چسب پلاستیزول که باید در حرارت حدود 180 درجه به مدت تقریبا یک دقیقه پخت شود هم برای کارهای درجه یک و عموما روی پارچه بکار میرود.
از رزین نیم پلی استر و یا رزین اپوکسی هم برای کاربردهای خاص استفاده میشود.
درضمن در صورتی که رنگ زمینه تفاوت زیادی با رنگ پودرمخمل دارد و احتمال دارد رنگ زیر کار اثرگذار باشد میتوانید کمی رنگ یا جوهر رنگ با چسب مخلوط کنید تا رنگ زمینه به رنگ پودرمخمل نزدیک شود.

اجرا روی بدنه خودرو

مخمل پاشی روی خودرو و داخل آن چند وقتی است که متداول شده و بازار خوبی دارد. اجرا روی بدنه خودرو حساسیت خود را دارد زیرا اگر مخمل بخشی از کار بریزد یا اصطلاحا کچل شود لطمه زیادی به زیبایی ظاهر خودرو وارد مینماید. بنابراین هم باید تجربه کافی و هم مواد مناسب داشته باشید.
برای اجرا روی بدنه خودرو سه نوع سفارش ممکن است به شما داده شود:
اول مخمل پاشی موقتی که بتوان براحتی مخمل را پاک کرد مثلا برای شب عروسی یک طرح قلب سفارش میگرید و میخواهید فردای آن روز براحتی پاک شود. بنابراین از چسبهایی باید استفاده شود که به رنگ خودرو آسیب نرساند و با آب شسته شود. بعضی از مشتریان ما از قندآب به عنوان چسب استفاده میکنند! چسبهایی مانند چسب چوب نیز براحتی با آب جدا میشوند اما بسته به نوع خودرو از بی ضرر بودن این چسب مطمئن شوید.
دوم حالتی است که میخواهید بصورت دائمی روی خودرو باقی بماند در اینصورت از کیلر دوقلو که مخصوص اجرای رنگ روی خودرو است استفاده میشود.
حالت سوم این است که مشتری میخواهد دوام کافی داشته باشد اما اگر بعد از مثلا یک سال پشیمان شد بتواند آن را از خودرو جدا کند در اینصورت باید یک استیکر (کاور خودرو) روی ماشین کار شود و سپس روی آن را چسب بزنید و مخمل پاشی نمایید این روش علاوه بر اینکه مشتری را مطمئن میکند که میتواند دوباره خودروی خود را به حالت اولیه بازگرداند این مزیت را هم دارد که اگر هنگام اجرا، کار خوب از آب در نیامد میتوانید استیکر را کنده و دوباره اجرا نمایید.
برای اجرا روی استیکر هم میتوانید از چسب های معمول استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *