مخمل پاشی یا فلوک چیست؟

چاپ مخمل
کاربردهای مخمل پاشی
2017-03-09
آشنایی با دستگاه مخمل پاش سپهر
2017-04-03

مخمل پاشی یا فلوک چیست؟

اصطلاح مخمل پاشی از آن جهت به این صنعت گفته میشود که میتوان براحتی با پاشش پودر مخمل توسط دستگاه مخمل پاش ، یک لایه مخملی ایجاد کرد که عینا شبیه پارچه مخمل است طوری که به نظر میرسد پارچه مخمل روی کار چسبانده شده است. بدلیل شباهت زیاد نتیجه کار و نیز قیمت پایین تر، بسیاری از پارچه های مخمل موجود در بازار نیز به همین طریق و توسط مخمل پاش ساخته میشود. اما این روش مزایای زیادی نسبت به استفاده از خود پارچه دارد . اولا در اجسامی که دارای شکلهای سه بعدی هستند پارچه مخمل برای زاویه دار شدن چروکیده شده و نصب آن با مشکل روبرو خواهد شد که در روش مخمل پاشی به هیچ وجه چنین موردی وجود ندارد و پودر مخمل عینا شبیه رنگ عمل کرده و پودر مخمل پاشی شده و به تمام زوایا نفوذ میکند ثانیا برش پارچه طبق الگوی دقیق مشکلات خودش را دارد اما در روش مخمل پاشی نیز نیازی به چنین کاری نیست، هم در زمان و هم در هزینه تولید صرفه جویی میشود. از مزایای مهم این صنعت امکان ایجاد طرح مخملی توسط شابلون یا حتی طراحی توسط دست میباشد زیرا پودرمخمل در جایی قرار میگیرد که چسب خورده باشد و اگر چسب زیر کار با شابلون زده شود همان طرح در نهایت ایجاد میگردد. از مزایای مهم دیگر مخمل پاشی امکان استفاده از پودر مخمل در سایز های مختلف است زیرا پودر مخمل که پرزهای برش خورده الیاف هستند در اندازه های سفارشی از 0.5 میلیمتر تا 10 میلیمتر تولید میشوند و بنابراین برای انواع سلیقه های و کاربردها قابل استفاده اند.

روش کار بدین صورت است که پودر مخمل درون ظرف دستگاه مخمل پاش ( که در سر دسته پاشش نصب است ) ریخته شده و با اعمال ولتاژ زیاد از طرف دستگاه مخمل پاش، الکتریسیته ساکن به پودر مخمل القا می شود که باعث پرتاب الیاف پودر به بیرون ظرف ( بدون نیاز به فشار باد ) میشود ولی مهم تر اینکه بدلیل بار الکتریکی در پودر مخمل، این الیاف بصورت ایستاده در چسب فرورفته و پوشش برجسته و یکنواختی را ایجاد می نماید که کاملا شبیه پارچه مخمل است.
پودر مخمل از الیاف برش خورده با اندازه های مشخص ساخته شده اند مثلا پودر با اندازه یک میلیمتر در بازار ایران بیشتر از انواع دیگر استفاده می شود ولی انواع دیگر با سایز های کوچکتر و بزرگتر هم وجود دارد و همگی قابل استفاده در دستگاه مخمل پاش سپهر هستند.

برای مخمل پاشی بجز پودر به چسب هم نیاز است . نوع چسب مخمل پاشی بسته به جنسی است که پودر روی آن پاشیده می شود مثلا برای مخمل پاشی روی چوب می توان از چسب چوب استفاده کرد و برای مخمل پاشی روی پارچه از چسب پلاستیزول یا هوا خشک یا انواع دیگر که مخصوص پارچه باشند استفاده می شوند . نوع چسب و کیفیت چسب زنی بیشترین سهم را در کیفیت کار دارد اگر چسب ضد آب باشد نتیجه کار ضد آب خواهد بود و اگر استحکام کافی داشته و پایه پودر را در خود بخوبی نگه دارد طبیعتا کار بادوامی بدست می دهد .
اینکه چسب با چه روشی به کار زده شود بسته به شرایط و شکل کار دارد و مهم این است که یک لایه چسب با ضخامت مناسب ( حداقل 0/1 میلیمتر ) و غلظت مناسب روی کار قرار گیرد تا پایه پودر را بخوبی محکم کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *