نحوه چسب زنی روی کار برای مخمل پاشی

آشنایی یا پودر مخمل
2017-03-05
مخمل پاش
راه اندازی دستگاه مخمل پاش
2017-03-07

نحوه چسب زنی روی کار برای مخمل پاشی

غلطک برای چسب زنی

غلطک برای چسب زنی

قبل از مخمل پاشی باید سطح کار در جایی که میخواهیم پودر مخمل بچسبد چسب زده شده و سپس پودر مخمل توسط دستگاه روی آن پاشیده شود. لازم به ذکر است که از نظر تئوری چسب زده شده روی کار باید ضخامتی حدود 0/1 میلیمتر داشته باشد و سفت هم نباشد زیرا بهترین حالت چسب آن است که بتواند ریشه پرزهای پودر مخمل را در خود جای دهد تا کار با دوامی تولید گردد. اگر مثلا از پودر مخمل یک میلیمتر استفاده میکنید ایده آل آن است که این پرز به اندازه یک دهم داخل چسب فرو رود در اینصورت میتوان مطمئن بود که مخمل پاشی به درستی انجام شده است.

حال بپردازیم به روشهای چسب زنی:
در صورتی که هدف ، چاپ یک طرح روی سطح صاف و به تعداد زیاد باشد باید قبلا شابلون آن طرح ساخته شود و چسب توسط شابلون روی کار انتقال یابد. مانند انجام چاپ مخمل روی لباس و انواع پارچه اعم از رومبلی، پرده، تور، روسری، جوراب،پرچم، و …
با ساخت شابلون مناسب – که عموماً از نوع سیلک ساخته می شوند – و نیز چسب زنی صحیح؛ کار نهایی مخمل پاشی، کیفیت و دوام خوبی خواهد داشت. البته در انتخاب شابلون محدودیتی نیست هدف این است که چسب روی کار خوب اجرا شود حتی از شابلونهای طلقی و پلاستیکی یا هر نوع که خود شما مناسب بدانید میتوانید استفاده نمایید.
اگر تعداد کار مخمل پاشی کم باشد میتوان با طراحی توسط قلم مو هم چسب زنی را انجام داد به شرط آنکه سرعت عمل داشته باشید و قبل از رویه بستن چسب، مخمل پاشی انجام شود. مثلا میتوانید یک طرح گل را روی دیوار انجام دهید کافی است با قلم مو چسب چوب یا هر نوع چسب مناسب دیگر را مطابق طرحی که از قبل روی دیوار منتقل کرده اید بزنید و روی آن مخمل پاشی کنید. لازم نیست تمامی طرح را یکباره چسب بزنید میتوانید قطعات جداگانه طرح را تک تک چسب زده و مخمل پاشی نمایید. اگر میخواهید چند رنگ کار شود بهتر است زمان بدهید که چسب قبلی سفت شود و سپس کار را ادامه دهید.
حتی با این روش میتوانید خطاطی کنید یعنی بجای رنگ از چسب برای نوشتن استفاده کنید و سپس مخمل پاشی را انجام دهید.

برای انواع کارهای دیگر میتوانید به روش های زیر عمل کنید:
برای کارهای مسطح نظیر ورق ام دی اف و یا اجرا روی دیوار میتوانید از غلطک نقاشی استفاده کنید. غلطک یکی از راحتترین وسایل برای چسب زنی است که هم سریع و هم یکنواخت چسب زنی را انجام میدهد. انواع پرز بلند و کوتاه انواع غلطک بزرگ و کوچک و در جنسهای مختلف شامل پولیش و یا اسفنجی در بازار موجود است که متناسب با کاربرد قابل انتخاب هستند.
پیستوله یکی از کاربردی ترین روشهاست که برای اکثر کارها استفاده میشود و میتواند سطح یکنواخت و بهتری را تحویل دهد. علاوه بر این دارای سرعت عمل بیشتری هم هست. البته باید نازل پیستوله کمی درشت تر از زمانی که با رنگ کار میشود انتخاب گردد. مثلاسایز 1/8 یا 2 بهتر است.
غرقاب ( غوطه وری) در مورد بسیاری از اشکال قابل اجراست. این روش یکی از ساده ترین روشهای چسب زنی است که در صورتیکه شکل کار مورد نظر اجازه بدهد قابل انجام است. مثلا برای کاکتوس سانسوریا که حالت میله ای دارد سر آن را داخل چسب فرو میبرند و بیرون آورده کمی مکث میکنند که قطره اضافه جدا شود و سپس مخمل پاش مینمایند این کار را میتوان برای خیلی از اجسام انجام داد. تنظیم غلظت چسب در این روش مهم است تا ضخامت مناسب روی کار قرار گیرد.
قلم مو برای همه کار قابل انجام است اما آخرین گزینه پیشنهادی است. زیرا کار با آن به تمیزی روشهای قبل نمی شود. جاهایی چسب نازک و جاهایی کلفت میشود که البته این به مهارت شخص هم بستگی دارد.

انتخاب نوع چسب نیز در جای خود اهمیت ویژه ای دارد که در مقاله جداگانه ای توضیح داده خواهدشد.

چسب زنی مهمترین بخش مخمل پاشی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *