آشنایی یا پودر مخمل

غلطک برای چسب زنی
نحوه چسب زنی روی کار برای مخمل پاشی
2017-03-06

آشنایی یا پودر مخمل

پودر مخمل که برای مخمل پاشی استفاده میشود درواقع الیافی از جنس مواد نساجی هستند . فرض کنید که سطح فرش ماشینی را یک لایه قیچی کنید – همان کاری که در انتهای بافت فرش دستی انجام میدهند – الیافی بدست میآید شبیه پودرمخمل . بنابراین میشود این الیاف را با سایز های دلخواه قیچی کرد و اندازه های مختلف بدست آورد . خوشبختانه نیازی نیست شما این کار را بکنید این الیاف در کارخانه تولید پودر مخمل برش خورده و آماده کار شده اند البته الیاف خام به تنهایی نمیتوانند در دستگاه مخمل پاش مورد استفاده قرار گیرند باید یک ماده یونی به آن زده شود تا الکتریسیته ساکن که توسط دستگاه مخمل پاش ایجاد میشود را جذب کند . الیاف پس ازمرحله برش وارد مرحله رنگ آمیزی و آماده سازی نهایی میشوند.
سایزی که بیشترین استفاده را در مخمل پاشی دارد یک میلیمتر است که نتیجه کار دقیقا مانند پارچه مخمل میشود ولی از سایز های نیم میلیمتر تا ده میلیمتر هم برای کاربردهای خاص استفاده میگردد. پودر مخمل سایز نیم میلیمتر حالت جیر میشود و سایز شش میلیمتر سبز رنگ عموما برای ایجاد چمن یا سبزه مصنوعی بکار میروند.  البته ضخامت این الیاف برای برش های کوتاه و بلند متفاوت است که نتیجه کار شکیل تر باشد.

این الیاف از جنس نایلون، ویسکوز، اکرلیک، پلی استر، پلی آمید و انواع دیگر ساخته می شوند که نوع پلی آمید بیشترین استفاده را بدلیل کیفیت مناسب به خود اختصاص می دهد. البته پودر مخمل تولید ایران عموما از جنس پلی استر هستند.
جنس پلی استر کمی زبرتر از پلی آمید احساس میشود و نسبت به پلی آمید ارزانتر است.
رنگ الیاف مخمل بسیار متنوع است و به انواع فسفری، مات، اکلیلی قابل دسته بندی است علاوه بر اینها میتوان رنگ های متنوع دیگر را نیز بصورت ترکیبی ساخت. تا سایز یک میلیمتر براحتی با مخلوط کردن پودرهای مختلف رنگ جدید بدست می آید. مثلا با مخلوط کردن پودر مخمل سفید و مشکی با نسبت های مختلف طیفهای طوسی را خواهید داشت.
بعداز مخمل پاشی پودر های اضافی که به کار نچسبیده مجددا قابل استفاده هستند. برای جمع آوری سریع و تمیز پودرها بهتر است زیر کار توری یا محفظه ای تعبیه گردد تا هنگام کار پودر اضافی به زیر میز منتقل گردد و بتوان آنها را براحتی جمع آوری کرد.
برای استفاده بعدی بهتر است پودرهای جمع آوری شده با پودر نو مخلوط شود.
برخی برای بازیافت پودر های کهنه پیشنهاد می کنند که از اسپری کردن مخلوط سرکه سفید و آب در پودرهای کهنه کمک بگیرید. بعد از اسپری کردن سرکه آنرا در کیسه دربسته بگذارید و بعد از یک روز آماده کار هستند و بهتر است قبل از استفاده الک شوند. ولی تا مدتی بوی سرکه باقی میماند.
به هر حال به این موضوع باید توجه شود که پودرهای خریداری شده در کیسه های پلاستیکی هستند فقط زمانی که شروع به کار می کنید کیسه ها باز شوند و اگر تمامی پودر در یک وعده تمام نمی شود حتما درب کیسه محکم بسته شود.
برای نگهداری بهتر پودر مخمل باید کیسه محتوی آن کاملا بسته و حدالامکان در جای خنک با رطوبت مناسب و دور از تابش مستقیم آفتاب باشد.
دستگاه مخمل پاش سپهر هیچگونه صدمه ای در استفاده از انواع پودر با جنس های مختلف یا سایزهای مختلف و یا پودرهای کهنه و مستعمل نمیخورد و بدون نگرانی میتوانید استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *