نکات حرفه ای مخمل پاشی (1)

مخمل پاش برای کاغذ دیواری
سیستم اتوماتیک در مقابل دستی (بخش 2 )
2021-04-13
نکات حرفه ای مخمل پاشی( 2و3)
2021-09-30

نکات حرفه ای مخمل پاشی (1)

نکته 1اشکال در نشست مخمل : بعد از مخمل پاشی وقتی چسب زیر کار خشک میشود مشاهده میشود که با دست کشیدن روی کار قسمتهایی از پوشش مخملی از روی کار جدا میگردد، اما بقیه جاها پرزهای مخمل کاملا محکم در جای خود قرار دارند. این مورد ارتباطی با کارکرد صحیح دستگاه مخمل پاش ندارد.
همانگونه  که در  یادداشتهای  قبلی  هم  عنوان  شد  روش چسب زنی در صنعت مخمل پاشی خیلی مهم است زیرا ما انتظار داریم که یک لایه یکنواخت چسب روی کار قرارگیرد تا پایه پودر مخمل کاملا در آن فرورفته و با استحکام کافی در چسب قرار بگیرد.
اما چه اتفاقی می افتد که پرز مخمل در تمام نواحی بخوبی به کار نمیچسبد؟ جواب این مسئله در چند نکته نهفته است که در ادامه شرح داده می شود:

1- نحوه چسب زنی :
اگر چسب را با قلم مو بزنید خواهید دید که در قسمتهایی چسب نازک و در بخشهایی ضخامت مناسب دارد. پس میتوان براحتی نتیجه گرفت که پرزهای مخملی که به قسمتهای نازک میچسبند با کمترین فشاری از جای خود خارج میشوند. اما بخشهایی که در ضخامت مناسب قرارگرفته اند دوام بالایی دارند.
راه حل: استفاده از روشهای دیگر برای چسب زنی است.

2- شرایط سطح کار:
اگر کار کثیف یا چرب باشد که باعث شود چسب به کار نچسبد و لایه چسب از روی کار بلند شود. عموما با توجه به روغن کاری قالب ها این اتفاق برای قطعات تولیدی میافتد.
راه حل: شستشوی سطح کار پیش از چسب زنی است. میتوانید این کار را با مواد شوینده یا با آب جوش انجام دهید.

3- نشست چسب:
فرار چسب یا لیز خوردن چسب از روی کار که باعث میشود بخشی از کار بدون چسب یا با لایه نازکی از چسب پوشیده شود که البته همان نتیجه ناشی از نازک بودن لایه چسب را خواهیم داشت. این مورد حتی اگر چسب با پیستوله زده شود نیز میتواند ایجاد شود.
راه حل: اضافه کردن کمی مواد شوینده یا نرم کننده به چسب پایه آب است.

4- جذب آب چسب:
گاهی جنس کار طوری است که آب چسب را به سرعت میگیرد مانند پارچه های کلفت، ام دی اف خام، گچ خام و نظایر آن.
در اینصورت چسب زود سفت میشود و مانع از فرو رفتن پایه پرزهای مخمل میگردد.
راه حل: الف- اجرای دو مرحله ای چسب کاری ب- چسب زنی با ضخامت بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *