چسب زنی روی سطوح بزرگ

دستگاه مخمل پاش سپهر دارای گواهی ثبت اختراع
دقت در انتخاب دستگاه مخمل پاش
2020-10-17
دستگاه مخمل پاش برای دیوار و ابزار
مخمل پاشی برای پتینه و گچبری
2021-02-24

چسب زنی روی سطوح بزرگ

برای کار روی سطوح بزرگ مانند دیوار باید موارد زیر را مد نظر داشت:
1– از چه نوع چسبی استفاده شود؟
در رابطه با نوع چسب، مسلما جنس زیر کار مهم است. برای مخمل پاشی روی دیوار گچی خام و دیوار رنگ شده میتوان از چسب چوب هم استفاده کرد اما بهتر است از چسب هایی که بعد از خشک شدن ضدآب شده و قابل شستشو هستند استفاده شود.
اما اگر لازم باشد که چسب دیر خشک شود تا فرصت بیشتری برای مخمل پاشی بدهد میتوانید  از رنگ روغن بعنوان چسب استفاده کنید.

2– با چه وسیله ای چسب زده شود؟
پیستوله در اینجا گزینه خوبی نیست چرا؟ برای اینکه هنگام پاشش، چسب روی قسمتهایی که قبلا مخمل پاشی شده می نشیند و کار خراب میشود. بهترین وسیله غلطک است که هم یکنواخت و هم سریع چسب زنی را انجام دهد. درهرحال وسیله چسب زنی را خود کاربر متناسب با شرایط انتخاب میکند تا یک لایه یکنواخت چسب روی کار پوشیده شده و آماده مخمل پاشی گردد. ممکن است قسمتی توسط غلطک و بخشی دیگر توسط قلم مو اجرا شود.

3– روش کار چگونه باشد؟
از کمی خمیر رنگ برای هم رنگ کردن چسب با رنگ پودرمخمل استفاده کنید تا زیر کار همرنگ تر شود.
تمامی سطح کار را به یکباره چسب نزنید زیرا در اینصورت فرصت کافی برای مخمل پاشی نخواهید داشت و چسب خشک میشود. باید یا دو نفره کار اجرا شود یعنی یک نفر چسب بزند و نفر بعدی بلافاصله مخمل پاشی کند یا یک قسمت چسب زنی و بعد مخمل پاشی و دوباره بخش بعدی چسب زنی و مخمل پاشی انجام شود.
برای چسب زنی فرض کنید با غلطک یک ردیف چسب زده اید و مخمل پاشی کرده اید حال برای ردیف بعد مجبورید کمی روی مخمل قبلی هم چسب بزنید که درز پیدا نکند اما این میتواند باعث کلفت تر شدن آن محل بشود برای اجتناب از این مشکل عرض چسب زنی را کمی بیشتر کنید مثلا بجای یک ردیف اجرای غلطک دو ردیف چسب بزنید اما حدود یک ردیف آنرا مخمل پاشی نمایید بعد برای ادامه چسب زنی از روی چسبی که مخمل پاشی نشده یک ردیف دیگر اضافه نمایید و دوباره یک ردیف مخمل پاشی کنید به این صورت همیشه بین محل مخمل پاشی شده و درحال چسب زنی یک ردیف چسب فاصله میافتد.

4– درچند مرحله اجرا شود؟
اگر مخمل پاشی روی گچ خام انجام میشود بهتر است یک زیر سازی خوب اجرا گردد که هم سطح زیر کار صاف و هم یک لایه پوشش داده شود که چسب زیادی مصرف نشود. علاوه بر آن مانع جذب آب چسب هم بشود.
اما اگر زیر کار رنگ شده است نیازی به این کار نیست.
برای مخمل پاشی روی سفال خام، مخمل پاشی روی پارچه های کلفت، مخمل پاشی روی ام دی اف، مخمل پاشی روی مقوا، و موارد نظیر آن از قبیل ابر و اسفنج، گچ خام و هر ماده ای که چسب به آن نفوذ میکند بهتر است یک لایه نازک چسب در زیر کار اجرا شود و بعد از خشک شدن، چسب اصلی زده شده و مخمل پاشی انجام گردد.
اگر زیرسازی انجام میدهید بهتر است هم رنگ پودر مخمل اجرا شود که نیازی به مخلوط کردن رنگ با چسب اصلی نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *